1ste kleuterklas

Isabel
Hallo, ik ben juf Isabel.
Ik ben super enthousiast dat ik mag werken met de jongste Bellertjes (1ste kleuterklas). Samen spelen, dansen, werken, lachen, verdriet hebben, ruzies oplossen, nieuwe dingenleren, verwonderd zijn … dat is super fijn!
Groetjes en tot snel.
 
Werking van de klas.
In de peuter en eerste kleuterklas experimenteren we er op los. Samen met ons vriendje Jules beleven we heel wat leerrijke avondturen
Werken met Jules.
Wat is 'Dag Jules'?
Dag Jules! is een taalontwikkelingsprogramma, bestemd voor peuters  van 2,5 en 3 jaar. In allerlei thema's worden allerlei activiteiten aangeboden rond woordenschat ontwikkeling, spreken, luisteren, gevoelens en ervaring opdoen met gesproken en geschreven taal.
Wie is 'Jules'?
Jules is een handpop, die voor de kleuters een vriendje en een vertrouwenspersoon wordt. Jules is ook het hoofdpersonage van de voorleesverhalen.
Voor wie is Dag Jules! bedoeld?
Jules houdt rekening met de multiculturele samenleving door naamkeuzes, aangepaste verhalen en suggesties. Jules houdt ook rekening met de kinderen zelf. Daarom biedt Dag Jules! activiteiten met een verschillende moeilijkheidsgraad aan.
Jules speelt altijd mee!
Jules speelt altijd mee met juf en de kleuters. Wanneer de juf boekjes uitwerkt, creatief te werk gaat, op stap gaat, … Hij is de dikke vriend van elk kind..
 
Belangrijk om weten
 Onze kleuters krijgen op een speelse manier wiskunde, Nederlands, WO, lichamelijke opvoeding en muzische vorming aangeboden.
En ja hoor, wij kunnen al een heleboel!
Kalenders
Waarom werken met kalenders?
Jonge kinderen hebben structuur nodig. De kalenders van de klas lossen een hele boel vragen op van jonge kinderen: 'Welke dag is het?', 'Mogen we op de fietsen of het speeltuig?', 'Wie is er wel of niet in de klas?', 'Wat gaan we nu doen?', ...
Elke ochtend verloopt volgens een vast patroon: 'een gezellig samenzijn'.
 
Welke kalenders zijn er aanwezig?
Daglijn: aan de hand van een wasknijper kunnen de kinderen zien wat we gaan doen (knutselen, spelen, koken, turnen, toiletbezoek, ...). De kinderen weten ook welke activiteiten er reeds aan bod zijn gekomen en welke er nog moeten plaatsvinden.
Seizoenenbord: welk seizoen zijn we (winter, lente, zomer of herfst)?
Dagen van de week: elke ochtend zeggen we een versje op om te kijken welke dag we zijn. Boven de dagen hangt een symbool van een fiets of een speeltuig, op deze manier weten de kinderen met wat ze mogen spelen buiten. Of is er een bijzondere activiteit gepland in de loop van de week kan je dit ook aanduiden met een wasknijper. Zo kunnen de kinderen mee uitkijken naar de bijzondere activiteit.
Gouden kader met het kindje van de dag:  elke ochtend wordt er een nieuw kindje gekozen. Hij/ zij is dan het kindje van de dag. Hij/ zij staan een hele dag vooraan in de rij, mag voor Jules zorgen, een liedje en een versje kiezen, verzet de weerpijl, mag op een speciale stoel gaan zitten.
Weerbord: aan de hand van een lied gaan we na wat voor weer het is. Het kindje van de dag mag de pijl op de juiste weerprent zetten.
Woordjesbord: op het woordjesbord komen de kernwoorden, gevisualiseerd dmv een tekening, die we bij een thema hebben geleerd.
Liedjes & versjes:  het kindje van de dag kiest een liedje en een versje dat we samen zingen en opzeggen.  (herhaling is belangrijk)
Aanwezigheidsbord/ draak: elke ochtend draaien de kleuters hun symbool om 'Goedemorgen, ik ben er!' Als de kleuters naar huis gaan draaien ze hun foto terug om 'Tot morgen allemaal!'
 
Kiessyteem (foto’s volgen nog)
stap 1: Welke hoek zijn er open? Toonplank met concreet materiaal.
 
stap 2: Ik kies mijn foto.
 
stap 3: Ik zoek de juiste hoek en ga daar spelen.
Wat is een kiessysteem?
We leren de kinderen kiezen 'In welke hoek ga ik spelen?'
Kinderen moeten leren langer spelen in een hoek, spelen met elkaar, leren delen, ... En dit gaat alleen in kleine groepjes. Daarom kiezen de kinderen hun foto en hangen ze deze in de juiste speelhoek. In elke hoek mogen maximum 4 kinderen in.  
Bijvoorbeeld: Ik wil in de computerhoek spelen. Ik kijk goed de toonplank: ‘wat kan ik doen in de computerhoek?’. Ik neem mijn foto en hang deze bij de computerhoek.    
 
Contact tussen de school en ouders, ouders en school
Welke communicatiemiddelen zijn er?
Mondelinge communicatie, het heen- en weerkaftje of de vertelzakjes.
Heen- en weerkaftje: in het heen- en weerkaftje worden mededelingen genoteerd door de juf en de ouder(s). Het schriftje gaat letterlijk heen en weer tussen de school en thuis. Ook als u als ouder, omwille van uw werkuren, niet de gelegenheid heeft de leerkracht te spreken, kunt u er handig gebruik van maken. Het heen- en weerkaftje is een echte informatiebron.
Vertelzakje: de kinderen krijgen een vertelzak mee naar huis waarin ze materiaal mogen steken die te maken hebben met het thema waarover we leren. Het vertelzakje lokt taal uit, brengt de thuissituatie mee naar de klas en verrijkt de klas.
Axenroos
We werken dit schooljaar ook met de axenroos. Elke dier heeft een bepaalde eigenschap.
pauw (geven/aanbieden van persoon en/of bijzijn = zicht present stellen)
wasbeer (vroeger: vos) (aannemen vragen van persoon en/of bijzijn = waarderen)
bever (geven/aanbieden van goederen en/of diensten = zorgen)
poes (aannemen/vragen van goederen en/of diensten = genieten)
leeuw (geven/aanbieden van informatie en/of richtlijnen = leiden)
kameel (aannemen/vragen van informatie en/of richtlijnen = volgen)
havik (aanvechten)
steenbok (weerstaan)
uil (houden)
schildpad (lossen/ondergaan)
Iedereen heeft eigenschappen van àlle dieren in zich, want mensen zijn pas sociaal-vaardig als ze alle axen kunnen bewandelen, m.a.w. als ze zich kunnen aanpassen aan ‘de andere’.
Om het praten hierover te vergemakkelijken wordt elke positie benoemd aan de hand van een totemdier. Het gebruik van de dierennamen maakt de axenroos aanschouwelijk voor jongere
kinderen. Wij werken met de axenroos om kinderen sociale vaardigheden aan te leren vanaf de kleuterklas.
In onze klas hangt een takenbord van de axenroos. Een hele week mag één kind zich inleven in één dier. Zij maken zich de eigenschappen van elk dier eigen.
 
Beloningsbord / pauwenbord
Waarom een beloningsbord?
Kinderen verdienen een beloning voor wat ze al kunnen, voor wat ze zijn, .... Dit hoeft niet steeds met concreet materiaal te zijn, maar een visje op hun belongingsbord doet hen al glunderen! 'Waauw, kijk al eens wat ik kan!' 
ma di wo do vr za zo
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31