Met 4 collega's van De Bel vormen wij de kerngroep milieu. Wij zorgen ervoor dat dit ontzettend belangrijk en actueel thema in de kijker wordt gezet doorheen het hele schooljaar met alle kinderen van onze school!
Elk schooljaar in november organiseren we met heel de school een projectweek milieu.
We zetten die week één van onze waardes in de kijker en brengen dit ook naar buiten, naar ouders en omgeving. We regelen heel wat educatieve workshops en educatieve materialen voor 2 weken. Zo komt de afvalwagen langs, gaan enkele klassen naar het containerpark, spelen we een toneel, zingen of dansen we met de hele school,.... We wonnen al verschillende prijzen met deze themaweken! We zijn ook een aantal jaren de mooiste school van Mechelen geweest en zijn we al heel lang een echte compostschool.
In februari zetten we het milieu nog eens extra in de kijker met heel de school in verband met dikke truiendag.
We zijn ook ingeschreven voor het project Mooimakers en houden enkele straten rondom de school proper. Elke maand gaan er klassen op zwerfvuilactie om onze buurt proper te houden!
Hier volgt nog wat meer gedetailleerde info wat betreft onze actiepunten/waardes, waarmee wij als kerngroep milieu bezig zijn:
- Buiten leren/bewegen/mobiliteit
Buiten leren is levensecht leren van, over en in de natuur en de omgeving. Dat doen we door samen te onderzoeken, te ervaren, te observeren en te doen. We hebben als school een eigen stukje tuin, onze Belevingstuin. We zouden daar graag nog meer buiten lesdagen of buitenactiviteiten organiseren, we onderhouden dit samen met de kinderen (en soms ook met ouders). We planten en zaaien onze eigen groenten om dit dan te verkopen aan de schoolpoort of om er iets mee te koken in de klas. We hebben ook het Mechels Broek op wandelafstand en gaan 4x per jaar te voet naar Planckendael met de klas. (Zie ook werkgroep belevingstuin.) We deden ook al acties zoals 'De Bel stapt en fietst de wereld rond' zodat kinderen aangemoedigd worden om te bewegen.
- Duurzame voeding
We gebruiken af en toe groenten en fruit uit de eigen Belevingstuin, we doen mee met het tutti frutti project waarbij we 1x per week fruit aanbieden aan de kinderen en tijdens de koudere maanden is er ‘s middags soep voorzien. Dit alles kiezen we uit met het oog op duurzame voeding. Bij eetdagen, schoolfeesten en andere activiteiten zijn we hier ook mee bezig. Zo krijgen de leerlingen bij onze 'startfuif' allemaal een herbruikbare beker met heerlijke groentjes in.
- Energie
We besteden extra aandacht hieraan op de dikke truiendag maar doorheen heel het jaar zorgen we ervoor dat de verlichting uit is tijdens speeltijden en verwarming niet te hoog wordt gezet omwille van de verluchting in de klassen. Ook de digitale borden worden dan afgezet.
Sommige klassen geven de kinderen beurtelings als taak dit in het oog te houden. De lichten in de gang werken automatisch, ook het water uit de kraan stopt automatisch. We zijn ook een verzamelpunt voor batterijen en inktpatronen.
- Afval
Elke klas heeft hier aandacht voor, we hebben duidelijk zichtbare vuilbakken met stickers in elke klas en elke andere ruimte op school. Er zijn ook GFT-emmers (met blad voor de fruitstickers) om te composteren. De kinderen van het 2de leerjaar zijn de composthelden en houden de compost en de GFT in het oog, ze hebben een beurtrol om de gft te verzamelen elke dag. Zij geven ook feedback aan de andere klassen indien nodig.
Thuis moeten ze alles in herbruikbare doosjes meenemen naar school, kinderen hebben zo zelf geen restafval mee naar school. Drinkbussen en brooddozen zijn verplicht, koeken steken we in doosjes zodat grootverpakkingen gestimuleerd worden. Is er toch afval op de speelplaats geraakt, dan is er een beurtrol waarbij 2 klassen één dag per week de speelplaats onderhouden.
- Klimaat
De gevolgen van de klimaatopwarming worden met de dag duidelijker. Wereldwijd spannen landen zich in om de klimaatopwarming te beperken. Op school besteden wij hier ook aandacht aan door kinderen bewust te maken van al de waarden hierboven.