Rekenen kan men met een ijsberg vergelijken. De sommen die gemaakt worden, kunnen we
vergelijken met het topje van de ijsberg. Net als bij een echte ijsberg bevindt het belangrijkste deel
zich onder de oppervlakte. Om sommen te kunnen maken, hebben we heel wat kennis, vaardigheden
en inzicht nodig. Daar zetten we extra hard op in. Stap voor stap gaan we handelend aan de slag tot
we aan het topje van de ijsberg zijn aangekomen.
In onze school gebruiken we de methode Wiskanjers-ijsbergdidactiek. Deze methode wil de kinderen
vooral motiveren om wiskundige uitdagingen met plezier aan te gaan. Dat doet ze niet alleen door de
lessen aangenaam in te kleden, maar ook en vooral door de oefenstof zo veel mogelijk op maat van
elk kind aan te bieden. Concreet betekent dat dat uw kind niet alle oefeningen in dit boek zal maken.
De juf of meester van uw kind zal aangeven welke oefeningen het beste bij het leerproces van uw
kind passen.
Wanneer uw kind de leerstof thuis verwerkt of herhaalt, kunt u als ouder zeker mee ondersteunen en aanmoedigen. Om u daarbij te helpen zijn er instructiefilmpjes ontwikkeld waarmee u uw kind dezelfde ondersteuning kunt bieden als in de klas.
Met Scoodle Play, het online oefenplatform van De Wiskanjers- IJsbergversie, oefenen de leerlingen
de leerstof van de lessen in.
Stap voor stap implementeren we de ijsbergdidactiek in onze school.
2022-2023: kleuters + L1
2023-2024: L2
2024-2025: L3
2025-2026: L4
2026-2027: L5
2027-2028: L6